Choď na obsah Choď na menu
 


Správa o výchovno-vzdelávacej činnosti

 

 

 

 

Správa o výchovno - vzdelávacej činnosti,

 jej výsledkoch a podmienkach školského zariadenia

podľa vyhlášky 9/2006 za školský rok 2018/2019


 

I.         Materská škola

II.        Ul. Janka Kráľa č.1615

III.      045/54 97 280

            msjanka.krala@zoznam.sk, www.materska-skola-jarabinka.estranky.sk

IV.      Zriaďovateľ: Mesto Hriňová

V.        Riaditeľka MŠ: Mária Uhrinová

VI.      Rada školy funkčná

 

b) Počet detí:  74

g) Počet zamestnancov: pedagogických: 8

                                       nepedagogických: 5

h) Vzdelávania:

- CPPPaP Detva

- SČK Zvolen

- Obvodný úrad v Banskej Bystrici - odbor školstva

- Metodické združenie MŠ - plán v PPŠ

- Metodicko-pedagogické centrum Banská Bystrica

- Podľa plánu kontinuálneho vzdelávania materskej školy -3 pedagogickí zamestnanci

absolvovali predatestačné vzdelávanie a urobili 1. atestáciu

 

Témy:

  • Školenie zdravotníkov

  • Prípravné predatestačné vzdelávanie pre 1. atestáciu

  • Rozvoj predčitateľskej gramotnosti v predprimárnom vzdelávaní ako príprava na rozvoj čitateľských zručností žiakov na základnej škole


 

i) Aktivity a prezentácia školy na verejnosti

- Web stránka materskej školy

- Ďalší ročník Nivea medvedík

- Celoškolské a triedne ZRŠ

- 1 krúžok anglického jazyka

- Školenie zdravotníkov v SČK Zvolen

- Deň mlieka

- Logopedická depistáž

- Deň zúbkov

- Knihy  IKAR, Štefanovský

- Divadelné predstavenie „ Moja záhrada“ – herci z Brazílie

- Dopoludnie s bývalými zamestnancami materskej školy

- Deň jablka s Ligou proti rakovine

- Zber papiera s Máriusom Pedersenom – odmena: divadelné predstavenie + vrecká pre

Predškolákov

- Návšteva Mikuláša v materskej škole

- Lucie v materskej škole

- Zdobenie mestského stromčeka - ozdoby zhotovovali deti

- Účasť na projekte ,,Medovníkové mesto“

- List Ježiškovi – Slovenská pošta

- Žabka Bupi - karneval

- Sadenie stromčekov + lesné hry

- Divadelné predstavenie ,,O zlej princeznej“, „Veselá rozprávka“

- Filmové prestavenie : „Ukradnutá princezná“

- Fašiangový karneval

- Svetový deň zdravia

- Svetový deň vody

- Deň narcisov

- Fotografovanie detí – „Dadová Lenka – Krupina“

- Deň matiek - besiedka - 2., 3., 4. Trieda 

- Divadelné predstavenia: „Škaredé káčatko“, „Palculienka“

- Výchovný koncert + disco - Juhasz

- Deň Zeme

- Otvorená hodina v ZUŠ + Hudobný koncert „Hudobná rozprávka“

- Muzikál ZUŠ „Dievčatko so zápalkami“

- Divadelné predstavenie: „Sen jedného duba“, „O psíčkovi a mačičke“

- Výstava poľovníckych trofejí

- Svetový deň „ Pohybom k zdraviu“

- Návšteva v 1. roč. ZŠ

- Tárajko a Popletajka + minidiscoschov

- Deň s mojou hračkou                                                                        

- Deň piknikov + kúpanie v bazéne

- Dotazník pre rodičov

- Očný skríning

- Lesná pedagogika – LZ Kriváň

- Policajti so psovodmi

- Posedenie pri zmrzline

- Deň otcov

- Prehľad amatérskych filmov - Poľana

- Návštevy Mestskej knižnice

- Účasť na vystúpení DFS ,,Deti pod poľanou“

- Rozlúčka predškolákov z MŠ – TABLO

 

j) Údaje o projektoch, do ktorých je škôlka zapojená

            - Program podpory digitalizácie škôl, ,,Škola hrou“

- Nivea medvedík - pracovné zošity pre deti

            - Medovníkové mesto

 

k) inšpekčná činnosť

V školskom roku v dňoch od 27.10 2014 do 31.10 2014 bola vykonaná kompletná inšpekcia. PaedDr.  Soňa Hanesová, školská inšpekcia - ŠIC Banská Bystrica.

 

Predmet školskej inšpekcie

Stav a úroveň pedagogického riadenia ,procesu a podmienok výchovy a vzdelávania v materskej škole

 

Výsledok: Úroveň veľmi dobrá - viď podrobná správa v MŠ.

 

 

e) Priestorové a materiálno-technické podmienky MŠ

1. Priestorové  podmienky

Materská škola disponuje 4 triedami, ktoré sa nachádzajú v dvoch samostatných dvojpodlažných budovách prepojených vlastnou školskou kuchyňou. Rekonštrukciou prešli všetky hygienické zariadenia a WC, skladové priestory potravín, chodby, predsiene tried na poschodí a izolačky. Pôvodné asfaltové chodníky do budovy vymenila zámocká dlažba. Areál dostal nové oplotenie a vchodové brány (z pohľadu vstupu), úplné oplotenie celého areálu nie je dokončené. Každá trieda má samostatné hygienické zariadenia, herňu, spálňu a jedáleň, dve triedy majú spoločnú šatňu na prízemí. MŠ nemá vlastnú telocvičňu a preto sa priestory herne využívajú k rozmiestneniu telocvičného náradia aj k pohybovým aktivitám (vyhovujú hromadnému aj skupinovému cvičeniu detí). Skladové priestory pre učebné pomôcky sú v súčasnosti zaplnené a pociťujeme potrebu ich rozšírenia, napr. montážou vstavených skríň.

MŠ má priestranný školský dvor s dostatočnou trávnatou plochou. Chýbajú tienené plochy. Uskutočnila sa výsadba stromov v spolupráci so zriaďovateľom Mestom Hriňová a rodičmi. Rekonštrukciou prešli obidve pieskoviská a záhradný domček so šmýkačkou (s dôrazom na bezpečnosť). Nátermi boli obnovené všetky stabilné prvky školskej záhrady, bezpečnostná revízia zabezpečila ďalšie využitie detskej lezeckej steny a pohyblivej kladiny. V mesiaci Jún boli nainštalované na obidve pieskoviská tienidlá voči slnečnému žiareniu a ochrane kvalitu piesku voči infektom.

Odporúčanie:

1) Vybaviť šatne detí novými  skrinkami súčasne sú poškodené a nestabilné

2) Vytvoriť nové miesta na sedenie detí pri obliekaní a prezúvaní sa (stabilné plochy)

3) Zabezpečiť tienidlá (markízy) do školskej záhrady


 

2. Materiálno-technické podmienky

Škola je dostatočne vybavená odbornou a detskou literatúrou, hračkami, rôznorodými učebnými pomôckami a materiálmi didaktickou technikou, digitálnymi technológiami inšpirujúcimi k využívaniu inovačných metód a organizačných foriem, v prospech získavania skúseností prostredníctvom zážitkového a  sociálneho učenia. Boli dokúpené nové drevené a plastové stavebnice, puzzle, prešívačky, spoločenské hry, magnetické hry s rôznymi témami. Doplnené boli aj pieskové hračky a lopatky. Zakúpili sme krycie plachty na pieskoviská s využitím na tienenie, vymenený bol aj piesok.

V priebehu školského roka bola položená aj dlažba vo vstupných chodbách, zrekonštruovalo sa sociálne zariadenie pre pracovné kuchyne, kompletne boli zrekonštruované schodištia s odpočívadlami. Pre 4.Triedu bola zriadená šatňa s novými skrinkami pre deti.

 

3. Klíma materskej školy

Poskytuje  deťom aj zamestnancom príjemné, motivujúce, esteticky upravené a čisté prostredie. Učiteľky dotvárajú interiér  výsledkami detskej tvorby ,aktivít školy, tablami. Rodičov aj verejnosť informujeme aj prostredníctvom vlastnej webovej stránky. Organizovali a zúčastňovali  sme sa aktivít spoločenského, kultúrneho a športového charakteru, prezentovali sme tradíciu mesta a regiónu.

 

 

m) Finančné a hmotné zabezpečenie výchovno-vzdelávacej činnosti školy

  1. Čerpanie z rozpočtu MŠ na prevádzku a rekonštrukciu

od 09/19 - 07/20

  1. Dotácie za predškolákov 09/19 - 07/20                                                    

  1. Príspevky od zákonných zástupcov 09/19 - 07/20                                    

  1. Použitá suma z 2%

 

  1. Zákonní zástupcovia           - príspevok ZRŠ

                                                           - 2 % dane

                                                           - občerstvenie ku podujatiam

                                                           - výtvarný a pracovný materiál

- zber papiera

- materiál na kreslenie


 

  1. Sponzori      -    knihy IKAR



 


 

Hodnotenie výchovno –vzdelávacej činnosti v školskom roku 2018/2019


 

I. TRIEDA

   

   Triedna učiteľka : Renáta Uhrínová      

                  Učiteľka Mgr.. Mária Valigurová

 

 

 

V školskom roku 2018/2019 sme pracovali v najmladšej vekovej skupine 2 – 3 ročných detí. K septembru bolo do triedy zaradených 19 detí. Z toho 13 deti nastúpilo hneď na začiatku školského roka, 6 detí postupne ako dovŕšilo 2 roky nastúpili do materskej školy,  jedno dieťa bolo zaradené na poldennú dochádzku so zdravotným hendikepom. Deti pri príchode do materskej školy prechádzali adaptačným procesom, ktorý trval individuálne podľa schopností detí spravidla 3 mesiace. Jedno dvojročné dieťa adaptáciu nezvládlo, musela sa prerušiť dochádzka. V adaptácii sme sa snažili vytvoriť pre deti príjemné prostredie, keďže sa dieťa ocitá v novom prostredí, v novej budove, priestoroch, prichádza do kontaktu s novými ľuďmi a hlavne táto zmena nastáva bez matky. Dôležitými faktormi, ktoré vplývali na plynulú adaptáciu prechodu z rodinného prostredia dieťaťa do materskej školy boli jednotnosť, dôslednosť a trpezlivosť zo strany rodičov a pani učiteliek. Našim cieľom bolo uľahčiť deťom vstup do materskej školy, vytvoriť pozitívnu atmosféru vzájomného porozumenia a príjemnej pohody, rozvíjať priateľské a srdečné medziľudské vzťahy v kontakte s deťmi aj v spolupráci s rodičmi.

 

Kognitívna oblasť

Jednotlivé témy obsahových celkov zo Školského vzdelávacieho programu Jarabinka boli premietnuté do cielených vzdelávacích aktivít a činností v priebehu dňa. Pri plnení vzdelávacích štandardov dominantnou činnosťou našej práce s deťmi bola hra. Prostredníctvom nej sme deti hravou formou oboznamovali s prostredím našej materskej školy, režimom dňa, personálom, ktorý sa o nich stará a taktiež postupne prostredníctvom vychádzok spoznávali okolie materskej školy. Zaradili sme hry na sebapoznávanie, hry na utváranie triedneho spoločenstva a triednych pravidiel. Aktuálne ročné obdobia nám poskytovali možnosti na realizáciu hier v prírode, bádateľských aktivít, či vzdelávacích aktivít za účelom aktivácie poznávacích procesov. V Jesennom období sme spoznávali rôzne druhy ovocia a zeleniny, vyrábali sme si ovocné a zeleninové šaláty a šťavy „Dňom Jablka“ sme si prehĺbili poznatky o správnom stravovaní a zdravom životnom štýle, významne k tomu prispela aj dramatizácia rozprávky “O repke“. Zbierali sme rôzny prírodný materiál, ktorý nám slúžil na spoznávanie farieb, tvarov a taktiež k matematickým či výtvarným činnostiam. Zhotovili sme si jesenný prírodný kútik. Námetovými hrami „Na lekárov“ deti spoznávali svoje telo, jeho funkcie, ale aj význam starostlivosti o svoje zdravie hlavne prostredníctvom „Dňa zúbkov“. Získali sme prostredníctvom súťaže dňa ,Zúbkov“ balíčky ústnej hygieny. Bezpečnosť na ceste, správanie na chodníku, upevňovanie poznatkov o dopravných prostriedkoch sme si overili dopravnými aktivitami na školskom dvore s odrážadlami s použitím reflexných a ochranných prvkov s dopravným značením. Poznatky o živej a neživej prírode deti získavali autentickým zážitkovým pozorovaním a zážitkovým učením v blízkosti rodinných domov, lokality Jarabová a jej okolia. Nezabudli sme ani na zvieratká v zime, nosili sme im do vyrobených kŕmidiel potravu. Aktívnu komunikáciou sme rozvíjali v rôznych jazykových hrách prostredníctvom básničiek, riekaniek a pesničiek. Deti si obohacovali slovnú zásobu. Artikulačnými hrami sme sa snažili rozvíjať správnu výslovnosť , keďže veľká väčšina detí mala problém komunikovať, správne artikulovať, vyjadriť komunikáciou svoje potreby a požiadavky. K príležitosti „Marca – mesiaca knihy“ sme navštívili mestskú knižnicu, kde sa deti oboznámili s rôznymi literárnymi žánrami, založili sme si knižný preukaz, vypožičali sme si obľúbené rozprávkové knihy a čítali si hlavne pred odpočinkom, čo prispievalo k aktívnemu počúvaniu detí a porozumeniu čítaného textu Vzhľadom na rozvíjajúci sa vývin reči sme častejšie s deťmi využívali rôzne sluchové hry, nabádali sme deti k aktívnej komunikácii rečňovaniek, dramatizovali sme rozprávky „Koza rohatá a jež“, „Rukavička“ ,, O repke“.Enviromentálnymi aktivitami a rozprávkami o Špinďúre sme prebúdzali u detí cit k prírode - čistenie okolia materskej školy, školskej záhrady, zbieranie a triedenie odpadkov s Vláčikom  Odpadáčikom, navštívili sme zberný dvor HriňovejProstredníctvom Lesnej pedagogiky zamestnancov Lesov SR sa deti dozvedeli  informácie o lese, o starostlivosti o les, rôznych druhoch stromov a zvierat, ktoré v lese žijú. Vyrábali si medaily, odtláčali pečiatky a rozoznávali rôzne druhy semien lesných drevín. Spoločne s lesníkmi sme vysadili v našej školskej záhrade stromčeky. Deti spoznávali a pozorovali v námetových hrách rôzne profesie. Ukážku svojej práce nám predviedli policajti so psovodmi. Logické myslenie a základy matematiky sme uplatňovali v jednoduchých matematických hrách s využitím manipulácie s hračkami a predmetmi v triede, didaktickými pomôckami. Sprostredkovali sme im oboznámenie sa s digitálnou technológiou včielka BEE BOOT, kde si deti zdokonaľovali počiatočné digitálne schopnosti a kompetencie. Deti sa naučili orientovať v priestore vzhľadom na svoju osobu, predmety a hračky v triede, pomenúvali základné farby, tvary vyhľadávali ich v priestoroch triedy. Navštívili sme IKT Hriňová v ktorom ,mali deti možnosť spoznávať tradičnú regionálnu kultúru, odev a prácu remeselníkov nášho regiónu. Zúčastnili sme sa festivalu  Folklór  a Tradície v MsKS Hriňová ,, Deti pod Poľanou“  


 

Odporúčanie:

V spolupráci so zákonnými zástupcami  detí zintenzívniť aktívnu komunikáciu detí, rozvíjať slovnú zásobu, predchádzať včasným diagnostikovaním rečovým poruchám v spolupráci s logopedickou poradňou. Viesť deti k aktívnemu počúvaniu prostredníctvom čítania rozprávok a tým rozvíjať čitateľskú gramotnosť. Utvárať základy uchovávania zvykov a tradícií nášho regiónu prostredníctvom sprostredkúvania ľudových piesní, tradícií . Rozvíjať poznatkový systém detí prostredníctvom podnetných hier a zážitkového učenia.

 

 

 

Sociálno –emocionálna oblasť

Adaptačný proces  detí do MŠ prebiehal u niektorých detí bez výraznejších problémov, deti nadväzovali kamarátske vzťahy s ostatnými deťmi ako i rešpektovali autoritu dospelého. Napomáhali nám k tomu pravidlá triedy v podobe piktogramov, na ktoré sme upriamovali pozornosť v situáciách v triede, ktoré sa vyskytli. Objatím, pri príchode detí do MŠ povzbudzovaním, sme im uľahčovali odpútanie od rodičov a plynulý prechod do prostredia, ktoré nepoznajú. U dvojročných detí bola pozorovaná nepripravenosť na vstup do materskej školy, ich nezrelosť nervovej sústavy spojená s pobytom v materskej škole bol častým dôvodom na plač, vzdor. Individuálnym prístupom  sme vytvárali  bezpečie pre  adaptáciu,  posilňovali sme vzájomné vzťahy medzi deťmi a učiteľmi. Pri každodennej činnosti sme využívali vhodnú motiváciu a pochvalu, ktorá uľahčovala spoločné nažívanie v triede, ako aj rešpektovanie autority a pravidiel triedy. Deti sme viedli pri príchode aj odchode s MŠ vhodným spôsobom pozdraviť sa.  Zo začiatku nedokázali svoje požiadavky vysloviť prevažne sa domáhali plačom, ale postupne dokázali  poprosiť o pomoc, či prejaviť vďačnosť. Hudobné a bábkové divadlá ako ,,Moja záhrada“, „Lienka“, „O škaredom kačiatku“, „Orechové kráľovstvo“, „Palculienka“, „Sen jedného duba“ muzikál v podaní  ZUŠ Hriňová ,,Mechúrik a Koščúrik s kamarátmi“, rôzne filmové predstavenia ako aj predstavenia divadla Babadla  umocnili u detí emocionálne zážitky a rozvíjali fantáziu a predstavivosť. Všetky akcie či už v období Vianoc, vítanie Mikuláša, pečenie a zdobenie medovníkov, zhotovovanie a zdobenie vianočného stromčeka pri MsKS  viedli deti k vnútornej potrebe, prosociálnemu správaniu, empatii. Odovzdávaním darčekov ku dňu Matiek sme u detí umocnili pozitívne zážitky a radosť z obdarovania blízkej osoby. Deti sme prostredníctvom ranného kruhu, kde sme ich od začiatku viedli k ohľaduplnosti, spoločnému nažívaniu, osvojovaniu si primeraných spôsobov správania a postupnému začleňovaniu sa do kolektívu a podriaďovaniu sa jeho pravidlám. Pri neúspechoch sme sa snažili deti povzbudiť, pochopiť ich emócie , usmerniť ich. Deti postupne dokázali prejaviť pozitívne citové prejavy, ustupovali konfliktné situácie , v ktorých sme sa spolu s deťmi snažili o kompromis. Opisom situácií sme deti viedli k ospravedlneniu sa pri nevhodnom správaní. Využívali sme relaxačné kútiky v triede na regeneráciu detí. Prostredníctvom psychologickej podpory detí , citového prelaďovania sme vytvárali pozitívnu atmosféru v triede, ktorá prispela utužovaniu kolektívnych vzťahov v triede.

 

Odporúčanie:

Realizovať  adaptačný program, uľahčiť vstup nových detí do kolektívu formou (ranný kruh, prosociálne hry), psychologickou podporou, pozitívnym prijímaním detí, vytváraním atmosféry pokoja a individuálneho prístupu k deťom.  Prosociálnymi aktivitami a hrami odstraňovať konfliktné situácie, dbať na dodržiavanie pravidiel v triede. Vštepovať deťom lásku k ľudovým tradíciám zvykom našich predkov a regiónu. Využívať situácie na povzbudenie a pozitívne hodnotenie detí.

 

Perceptuálno-motorická oblasť

V hrubej motorike sme sa sústredili na zvládanie a samostatnosť pri hygienických návykoch a sebaobslužných činnostiach ako je obliekanie, vyzliekanie, správne obúvanie.  Deti z domáceho prostredia mali tendenciu tieto činnosti nevykonávať z dôvodu, že rodičia ich vykonávajú za nich. Zaznamenali sme ju prevažne u mladších detí.  Pri stolovaní sme sa zamerali na správne sedenie pri stole, udržiavanie čistoty okolo seba, správne používanie lyžice a vidličky a pitie z pohára, kde bol problém u niektorých, pretože používajú fľaše. Deti dokázali vydržať počas spánku suché, u mladších detí bolo potrebné upozorňovať na potrebu. Dosť často sa nám stávalo, že deti neudržali moč aj stolicu. Bolo potrebné pri hygiene im pomáhať spočiatku sa samé nedokázali umyť a utrieť si ruky. Pri používaní sociálnych zariadení jedno dieťa malo problém používať záchod, malo psychické zábrany. Hrubú motoriku sme rozvíjali aj pri zdravotných cvičeniach, pohybových hrách, sezónnych činnostiach ako napr. v zime kĺzanie na klzákoch, ktorými sme priaznivo ovplyvňovali náladu detí aj metabolizmus, čo prispelo k dobrej nálade detí počas celého dňa. Tanečnými prvkami podľa rytmu hudby  ,, Fíha Tralala“, Žabka Bupi , CHA CHA  si deti zdokonalili zmysel pre estetické pohybové stvárnenie  a sluchové vnímanie. Využili sme prvky  na školskom dvore na zdokonalenie pohybových  schopností.  Každodennými  vychádzkami  sme prispeli k zdokonaleniu koordinácie pohybov  aj v náročnejších terénoch. U niektorých detí sme zaznamenali ťažkopádnu koordináciu pohybov, motoriky. Často padali neudržali rovnováhu v sťaženom teréne, bolo potrebné venovať im zvýšenú pozornosť.  Jemnú motoriku  sme každodenne rozvíjali  v hrách a aktivitách (modelovanie, trhanie papiera, lepenie ,manipulácia  s nožničkami, navliekanie korálok, vyšívanie farebnými špagátikmi, vkladanie farebných tvarov a kolíkov). Tvorili sme produkty lepením , kreslením, maľovaním  z papiera, prírodnín, odpadového materiálu. V grafomotorických činnostiach  sme sa učili držať grafický materiál, a správne ho používať prostredníctvom pracovných listov zameraných na grafomotoriku. Každodennými zmysluplnými činnosťami sme napĺňali u detí túžbu pohybovať sa  a tým sme prispievali k  ich pohybovej zdatnosti  a  zdravému životnému štýlu.

 

Odporúčanie:

Zdokonaľovať sebaobslužné činnosti ( obúvanie, obliekanie, vyzliekanie.) Samostatne používať sociálne zariadenie a viesť ich k správnym hygienickým návykom. Uplatňovať  samostatnosť  pri stolovaní, správne používať lyžicu a vidličku , pitie z pohára. Dodržiavať čistotu seba a vo svojom okolí. Využívať vhodný grafický materiál na zdokonalenie jemnej motoriky, rôzne edukačné hry na jej upevnenie. Zdokonaľovať hrubú motoriku prostredníctvom pohybových hier a aktivít.

 

Spolupráca  školy  s  rodičmi

Rodičia aktívne spolupracovali pri adaptačnom procese detí. Prostredníctvom informačných oznamov sme sprostredkúvali informácie, poradenstvo  z hľadiska prevencie a psychohygieny detí. Nie všetci rodičia prijímali poradenstvo o svojich deťoch pozitívne. Rodičov o akciách našej MŠ sme informovali aj prostredníctvom webovej stránky MŠ, kde mali rodičia možnosť nahliadnuť  fotodokumentáciou  z jednotlivých akcií. Rodičia sa podieľali pri aktivitách výchovno-vzdelávacieho  procesu formou výtvarného materiálu, sponzorskými darmi na zakúpenia nových hračiek, zapojili sa do zberu papiera, taktiež  prispeli  odmenami v podobe ovocia, ovocných nápojov, sladkostí  k  školským akciám (Mikuláš, MDD)


 

Návrhy do ročného plánu na školský rok 2019/2020

-Rozvíjať grafomotorické zručnosti detí postupne v spolupráci s rodičmi( odporúčané zošity , listy..)

- Vo výchovno–vzdelávacej činnosti uplatňovať bádateľský prístup, pozorovanie ročného cyklu života stromov v školskej záhrade našej MŠ

- Využívať digitálne technológie, interaktívnu tabuľu, včielku BEE – BOOT vo výchovno- vzdelávacej činnosti

- Realizovať spoločné turistické vychádzky do blízkeho okolia za účelom rozvíjania pohybových schopností a zručností detí

- zrealizovať školskú súťaž v speve ľudových piesní ako podporu pri rozvíjaní ľudového umenia a kultúrneho dedičstva našich predkov a vyhľadávanie talentov.

- Vytvárať spoločné pravidlá v podobe piktogramov na podporovanie pozitívnej sociálnej atmosféry v triedach

- Zrealizovať deň otvorených dverí 4. 11. 2019 ako Deň materských škôl na Slovensku

- Pozývať rôzne divadelné súbory za účelom podnecovania detí k aktivite, predstavivosti a tvorivosti, sebavyjadreniu

 

 

II.TRIEDA

Triedna učiteľka: AnetaGibalová

              Učiteľka: Mária Uhrinová (riad. MŠ)


 

V školskom roku 2018/2019 sme pracovali so skupinou 3-4 ročných detí. Do triedy bolo zapísaných 20 detí, z toho 17 detí nastúpilo začiatkom šk. roka a tri deti nám pribudli v mesiacoch apríl a máj. Vekové zloženie detí bolo prevažne 3-4 roky, z toho pri nástupe do materskej školy 2 deti ešte nedovŕšili vek 3 rokov. Novoprijaté deti, ktoré ešte nenavštevovali žiadnu MŠ prešli plynulou adaptáciou. Jedno dieťa navštevovalo MŠ na pol dňa, ostatné deti boli prijaté na celodennú dochádzku do MŠ. Výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole sme realizovali formou hier a edukačných činností, priebežne počas celého dňa.

Kognitívna oblasť

 

Elementárne základy kľúčových kompetencií, praktických návykov v tejto oblasti posilnili akcie a aktivity realizované v spolupráci s logopedickou poradňou prostredníctvom hier s rečou, riekaniek, básničiek, dramatizácie rozprávok „O veľkej repe, Domček, domček, kto v tebe býva?, O kozliatkach“. Poznatky v oblasti prírody, rôznych druhov stromov a zvierat sme sa dozvedeli prostredníctvom aktivít „Lesnej pedagogiky“, ktoré nám sprostredkovali zamestnanci lesov SR. Vyrábali sme medaily, odtláčali pečiatky zvierat, stopy zveri, rozoznávali rôzne druhy semien lesných drevín.

Počas festivalu „Folklór a tradície“ deti mohli nahliadnuť do sveta výroby drevených šindľov, zaujímavý bol aj film o úľoch zo slamy, deti mohli vidieť, ako sa z vlny vyrábajú koberce. V priebehu celého roka sme realizovali projekt „Deň s mojou knihou“. Deti sa oboznamovali s poučnými príbehmi prostredníctvom kníh požičaných z mestskej knižnice Hriňová.

Deti si osvojovali taktiku bezpečného správania sa v cestnej premávke ( počas výletu na Liptov poznávali a dodržiavali základné pravidlá správania sa v úlohe cestujúceho v hromadnej doprave a v úlohe spolujazdca), s dôrazom na rešpektovanie dopravných predpisov a používanie reflexných prvkov. Vytvárali sme podmienky pre osvojenie si a overenie praktických zručností. Učebným zdrojom nám boli edukačné softvéry s dopravnou tematikou. ( Autoškola pre deti „Škoda hrou“ a iné). Finančnú gramotnosť, poznatky o letných a zimných športoch, exotických zvieratách, hudobných nástrojoch a cestovaní nám priblížil projekt „Proxíkovaeuroakadémia“. S rešpektovaním vývinových osobitostí 3-4 ročných detí sme pracovali s počítačom, vyhľadávali sme informácie na internete, pracovali sme s edukačnou hračkou včielka Bee-bot, programovali pohyb vpred a vzad v štvorcovej sieti. „Svetový deň vody“ a „Deň Zeme“ sme si pripomenuli rozličnými enviromentálnymi aktivitami (zbieranie odpadkov, triedenie smetí, filmy o prírode, čistenie studničky, pitie čistej vody, minerálky...). O bezpečnosti doma a na cestách, o potrebe ochrany zdravia, o negatívnych vplyvov spoločnosti deti nadobudli poznatky a potrebné zručnosti pri sledovaní náučného DVD „Emka to vie“ a počas akcie „Deň s políciou“.

 

 

 

Sociálno-emocionálna oblasť

 

Deti sa učili vzájomnej úcte, empatii, rešpektovania sa navzájom, ochote pomôcť svojim kamarátom. Prostredníctvom rôznych príbehov z kníh, ktoré sme si čítali na pokračovanie pred spaním, sme u detí prebúdzali kladné vlastnosti, odsudzovali sme zlé skutky záporných hrdinov, rozlišovali dobro a zlo. Ponaučenia z rozprávok sme našli aj v divadelných predstaveniach ( Moja záhrada, Lienka, O psíčkovi a mačičke, O ukradnutej princeznej, O zlej princeznej, O škaredom káčatku, Palculienka, Sen jedného duba ). Našu MŠ navštívila ZUŠ Hriňová s „Výchovným koncertom pre deti“, kde nám prestavili rozličné hudobné nástroje, hudobný, tanečný a dramatický odbor. Ujo Juhásznám počas svojho koncertu predstavil svoju gitaru a pripravil nám dobrú zábavu s hudobnými hádankami. Prekvapenie a radosť v detských očkách nám priniesol i „Mikuláš“. Deti ho privítali piesňami a básňami, on sa im odvďačil milým darčekom. Pripravovali sme vianočné ozdoby na projekt „Zdobenie vianočného stromčeka“ , ktorými sme ako každý rok okrášlili stromček pred MsKS. Zapojili sme sa aktívne pri oslave sviatkov Vianoc aj vyzdobením priestorov triedy a materskej školy, pripravili sme si slávnostné posedenie pri vianočnom stole. Oboznámili sme sa s vianočnými zvykmi a tradíciami. Zúčastnili sme sa výstavy „Medovníkové mesto Hriňová“, kde deti mohli obdivovať rôzne medovníkové dominanty nášho mesta i medovníkový projekt vianočného stromčeka, ktorý vytvorili predškoláci 4. triedy. Privítali sme blížiacu sa jar „Fašiangovým karnevalom“, kde nebola núdza o zábavu. Pre mamičky ku „Dňu Matiek“ si deti pripravili divadelné predstavenie„ O zlom vlkovi a kozliatkach“, predstavili sa pekným ľudovým tancom „Šarišská polka“. Deti sa na vystúpenie veľmi tešili , vystupovali dokonca aj najmenšie deti, ktoré nedovŕšili ani tri roky a dokázali prekonať strach a trému pred vystúpením.

Pri príležitosti „MDD“ nám umelecká hudobná agentúra „Tárajko a Popletajka“ pripravila diskotéku pre deti s veľkými rozprávkovými postavičkami.Deti sa mohli aktívne zapojiť do tanca , vyjadriť hudbu pohybom . Krásny kultúrny zážitok si deti odniesli z návštevy folklórneho festivalu „Deti pod Poľanou“. Koncom školského roka nás navštívili naši bývalý pracovníci materskej školy, pri tejto príležitosti „Dňa úcty k starším“ si ich deti uctili milým kultúrnym programom a vlastnoručne vytvoreným darčekom. Organizovali sme „Posedenie pri zmrzline“. V priestoroch cukrárne

deti rešpektovali dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania, rozlišovali vhodné a nevhodné správanie.

 

 

Perceptuálno-motorická oblasť

 

Denne sme realizovali ranné cvičenia zamerané na celostné rozvíjanie pohybového aparátu detí. Túžbu po pohybe u detí vyvolávala aj ponuka využívaného telovýchovného náradia a náčinia. Počas celého školského roka sa deti starali o svoj chrup, denne si umývali zúbky, uskutočnili sme projekt DM drogérie „Veselé zúbky“, kde sa deti naučili správnej technike čistenia chrupu. V rámci plnenia Národného programu prevencie obezity sme pravidelne organizovali turistické vychádzky do prírody. Environmentálnymi a pohybovými hrami, rôznymi aktivitami v prírode ( spúšťanie sa na klzákoch na blízkom kopci, stavanie snehuliaka, kreslenie do snehu) sa u detí rozvíjala hrubá motorika, prekonávanie prírodných prekážok a rôzneho terénu. Pobytom v prírode sa deti otužovali prostredníctvom slnka, vetra, snehu a chladu. Svoje zručnosti si deti mohli denne vyskúšať i pri prekonávaní lezeckej steny a pohyblivej kladiny, ktorá sa nachádza na našom školskom dvore. Grafomotorickými cvičeniami si deti počas celého roka precvičovali postupne kruhové, vodorovné, zvislé, šikmé línie, vlnovky a slučky. Deti sa oboznamovali s výtvarným materiálom, denne mohli využívať pastelky, ceruzky, dbali sme na správne držanie grafického materiálu. Hrali sa s farbami, odtláčali ruku, maľovali prstami, pomocou štetca, využívali temperové aj vodové farby, tuše. Hodnotili svoje výtvarné diela i diela svojich kamarátov. Zapojili sme sa do súťaže „Dúhový kolotoč – Fiiiiiiiiha „. Naučili sa pracovať s nožnicami, skúšali vystrihovať jednoduché obrázky, tvorili koláže. Pri práci s lepidlom a farbami sa naučili udržiavať čistý odev a upratať si za sebou pracovný stôl. Na konci roka všetky deti dokázali samostatne používať toaletu, umyť sa, vyzliecť, obliecť si svoje veci. Pri stolovaní deti používali samostatne lyžicu aj vidličku. Dokázali si po sebe upratať, odniesť tanier i pohárik. V mesiaci jún sa uskutočnil školský výlet do „Zábavného parku Liptov“, kde na deti čakali atrakcie: aquazorb, detská lanová dráha, cyklo-carracing, detská štvorkolka, lukostreľba, bungeerunning, bludisko v životnej veľkosti, skákacie vrecia, simulátor opilosti. Deti si precvičili rôzne techniky lezenia, plazenia, podliezania, skok znožmo, udržanie rovnováhy, správnu techniku behu a chôdze, silu a vytrvalosť . Otužovali sme sa slnkom, vodou, prekonávali sme strach z vody pri kúpaní sa v bazéne na školskom dvore.


 

Odporúčania a návrhy do ročného plánu:

 

-Venovať sa rozvíjaniu rečových schopností detí, spolupracovať s klinickým logopédom

- Dbať na správny úchop písacieho a kresliaceho materiálu, grafomotorické zručnosti rozvíjať postupne

- Pohybovať sa viac v prírodnom prostredí, uplatňovať bádateľský prístup, vychovávať deti k ekológii prostredníctvom environmentálnych hier priamo v prírode

- Zapájať sa do súťaží a projektov s environmentálnym zameraním , získavať reálne skúsenosti s predmetmi, javmi a situáciami rešpektujúcimi ciele a poslanie materských škôl

-Propagovať materskú školu na verejnosti, spolupracovať so zriaďovateľom

-Zúčastniť sa výtvarných súťaží, podporovať aktivitu dieťaťa, jeho sebarealizáciu a sebaprezentáciu

-Zaradiť projekt „Deň s mojou knihou“

-Zapájať sa do akcií a projektov Mestskej knižnice Hriňová

- Zaradiť projekt „Deň s mojou hračkou“, stimulovať sociálny, emocionálny a morálny vývin detí, schopnosť vzájomného rešpektovania sa

- Naďalej zabezpečiť krúžok anglického jazyka

- Uskutočniť „Deň matiek“, prezentovať získané zručnosti a skúsenosti

- Uskutočniť ďalší ročník akcie „Športovou cestičkou ku zdraviu “ v rámci programu prevencie obezity u detí alebo „Olympijský deň“

- Uskutočniť školský výlet v súlade so Školským vzdelávacím programom na konci školského roka

 

 

Príloha

Účasť detí 2. triedy na projektoch a súťažiach v šk. roku 2018/2019

 

P.č.

Organizátor

Názovtémy

Ocenenie

Dieťa

1.

Tárajko a Popletajka

ťaž na FB

Rozprávkové DVD Tárajko a Popletajka

 

2.

Veselézúbky

Veselézúbky

Balíček

Balíček – kefka a zubná pasta pre každé dieťa

3.

Slovenskápošta

List Ježiškovi

Vianočné CD s pesničkami

Každé dieťa

 


 


 

III. TRIEDA 

Triedna učiteľka: Anna Agóčová

                  Učiteľ: BC. Martina Csanková, Dis


 

V tomto školskom roku bolo do triedy zaradených 21 detí vo veku 4-5 rokov, z toho 9 dievčat a 12 chlapcov.Individuálna úroveň osvojenia návykov, potrieb, záujmov a zručností si vyžadovala pristupovať k jednotlivým deťom individuálne a prihliadať na stupeň ich osvojenia.

Výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole sme realizovali formou hier a aktivít v súlade so Školským vzdelávacím programom Jarabinka, vypracovaným podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy. Vytvárali sme deťom priestor na hru a učenie a zároveň sme sa snažili dodržiavať zásady zdravej životosprávy. V dennom poriadku sa striedali hry a hrové činnosti, pohybové a relaxačné cvičenia a edukačné aktivity. 

 

 

Sociálno-emocionálna oblasť

Počas celého školského roku bolo obzvlášť dôležité sa venovať práve danej oblasti, aby sme dokázali v triede vytvoriť pozitívnu klímu rešpektujúcu každého jednotlivca, založenú na vzájomnej dôvere a rešpekte jeden k druhému. Postupne  sme sa zoznamovali, učili sa navzájom chápať a rešpektovať. Po 4 mesiacoch sa nám podarilo vytvoriť pokojnejšiu a príjemnejšiu atmosféru v triede. Napriek tomu bolo potrebné neustále, každodenne, počas celého školského roku deťom pripomínať ako je dôležité, aby sme spolu fungovali v harmonickom a príjemnom prostredí. Na dennom poriadku sa v triede vyskytovali spory, fyzické i verbálne ataky zo strany dieťaťa, ktoré nedokázalo rešpektovať dohodnuté pravidlá v kolektíve. Uvedený faktor mal negatívny vplyv na riadenú výchovno-vzdelávaciu činnosť a zároveň na každodennú klímu v triede. Účinnou motiváciou, poukazovaním na následky nevhodného správania, prijímaním spoločných pravidiel triedy zameraných na prosociálne správanie detí sme sa snažili problém riešiť. V každodenných činnostiach sme uplatňovali prosociálne hry a aktivity smerujúce k rozvoju, stimulácii a schopnosti detí objavovať aj u iných pozitívne vlastnosti, potešiť kamaráta pekným slovom, prejaviť náklonnosť, obdarovať a mať rád.

 

 

Perceptuálo-motorická oblasť

Hrubá motorika Tieto kompetencie sme rozvíjali v rôznych telovýchovných činnostiach v triede, pri pobyte vonku za pomoci prírodných i umelých prekážok, v rôznych podmienkach.

Pri cvičení v MŠ sme využívali telocvičné náradie a náčinie, zdolávali školské preliezky a prekážky v prírode. Zabezpečením veku primeraných pohybových aktivít a spájaním pohybu s hudbou, slovom, názornou ukážkou, ako aj prostredníctvom otužovania vzduchom, slnkom, snehom si deti osvojili pohybové návyky a posilňovali telesnú zdatnosť.

V závere roka deti ovládajú základné lokomočné pohyby, orientáciu v priestore; vedia manipulovať s náčiním a náradím, poznajú základné postoje a polohy, spolupracujú v pohybových hrách.

 

 

Jemná motorika- počas celého školského roka sme pracovali s hračkami na rozvoj jemnej motoriky, často sme zaraďovali grafomotorické cvičenia, precvičovali správny úchop a prítlak ceruzky. Spájali činnosť zraku s jemnými pohybmi prstov a zápästia (vizuomotorika). Jemnú motoriku si každodenne rozvíjali pri práci s mozaikovou hrou, grafomotorickými tabuľkami, navliekaním korálok a pod. Medzi obľúbené činnosti patrilo kreslenie, maľovanie, modelovanie a strihanie ponúkané deťom na základe stupňa osvojených pracovných a výtvarných zručnosti.

Deti sa učili zásadám kultúrneho stolovania, jedli s lyžicou a vidličkou. Naučili sa sebaobsluhe pri stolovaní, vedeli odniesť použitý riad, vyzdvihnúť druhý chod. V rámci sebaobslužných činností sa dokázali vyzliecť, obliecť, obuť, vyzuť.

Počas celého školského roka si deti primerane svojmu veku osvojovali a zdokonaľovali chôdzu, beh, skoky, lezenie, hádzanie, chytanie. Dôležitú súčasť tvorili zdravotné cviky, cvičenie na Fit lopte a relaxačné cvičenia. Venovali sme sa sezónnym činnostiam (napr. šmýkanie na snehu, hry so snehom, hry s vodou),  kde sme deti viedli k otužovaniu.

 V rámci tejto oblasti, keďže je spojená so športom, sme sa oboznamovali so zásadami prvej pomoci ako aj s telefónnym číslom 112. 

 

 

Kognitívna oblasť

V tejto oblasti deti získavali poznatky z oblasti rodiny, domova, poznávania ľudského tela, zdravia, bezpečnosti na ceste, dopravných prostriedkov, ročných období, zvieracej a rastlinnej ríše, časových vzťahov a pod. Pracovali sme s interaktívnou hračkou BEE- BOT, programami na PC s ohľadom na vek a schopnosti detí.

Logické myslenie a základy matematiky sme uplatňovali v jednoduchých matematických hrách s využitím manipulácie s hračkami a predmetmi v triede a didaktickými pomôckami. Deti pracovali s pracovnými listami s cieľom upevňovať poznatky nielen v oblasti matematických predstáv ale i v oblasti poznávania sveta. Využívali sme Lego, puzzle, tangram, rôzne didaktické pomôcky.

Deti v hrách priraďovali, triedili, usporadúvali predmety, počítali, poznávali geometrické tvary. Obľúbené sú aj geometrické tvary na zostavovanie rôznych obrazcov a útvarov.

 

V priebehu celého školského roka sme sa spoločne snažili o vytvorenie príjemnej klímy v triede. Rešpektovaním pravidiel triedy (srdiečkové, nožičkové, ústočkové, ručičkové...) a hlavne zameraním sa na priateľskú atmosféru a pomoc jeden druhému sa nám to darilo.

 


 

    


 

IV. TRIEDA


 

Triedna učiteľka:Verona Melichová

               učiteľka: Mgr. Monika Kretová


 

Počet detí: 21 predškolského veku

OŠD: 6 detí

 

Edukácia bola realizovaná podľa ŠKVP „Jarabinka“ vypracovaného kolektívom MŠ z inovovaného ŠVP. K daným témam boli volené adekvátne stratégie a progresívne metódy, stimulačné prostriedky vrátane didaktických. Preferujeme skupinovú výučbu, zážitkovú formu učenia, didaktické aktivity a hry s rešpektovaním vývojových aspektov detí. Pri rozvíjaní kognitívnych a učebných kompetencií boli nápomocné pracovné zošity, riešenie jednoduchých edukačných PC programov a používanie IKT pomôcok.

 

KOGNITÍVNA OBLASŤ

Pri dosahovaní výkonových štandardov a kompetencií v kognitívnej oblasti boli deti vedené k vyjadrovaniu a zdôvodňovanie svojich názorov, postojov, k vyslovovaniu jednoduchých úsudkov či zadávaniu hypotéz. K upevňovaniu a rozvíjaniu poznatkov z hľadiska jednotlivých tém a vzdelávacích oblastí vo významnej miere pomohla pedagogická diskusia a otvorená bezbariérová komunikácia. Pri riešení problémových úloh prejavovali aktivitu, hľadali odpovede a riešenia. U väčšiny detí sme zaznamenali progres v kognitívnej oblasti ako aj v začiatkoch logického myslenia. Deti majú osvojené veku primerané základné poznatky z rôznych oblastí - Jazyk a komunikácia, Matematika a práca s informáciami, Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb – nie všetci dokázali prezentovať svoji poznatky pred kolektívom. V rámci nadobudnutia potrebnej sebadôvery a interpersonálnej odvahy sme volili individuálny prístup. U detí sme podporovali zvedavosť pri objavovaní okolitého sveta, rozvíjali túžbu spoznávať prostredníctvom pozorovania a skúmania, vysvetľovania a rozprávania, predvádzaním pokusov.

Aj v školskom roku 2018/2019 sme spolupracovali s logopedickou poradňou v Detve. V septembri sa uskutočnila vstupná diagnostika v MŠ a 18 detí bolo odporučených navštevovať logopedickú ambulanciu. Cieľavedome sme preto podporovali rozvoj správnej výslovnosti hlások, primeranú hlasitosť rečového prejavu, gramatickú správnosť, zreteľnosť a tempo reči. V bežných komunikačných situáciách deti vedia vyjadriť svoje myšlienky, vysloviť oznam, prosbu, poďakovanie. Schopnosť samostatného odpovedania na otázky je na rozdielnej úrovni. Tempo rečového prejavu je primeraná, hlasitosť a skákanie do reči sme museli u niektorých detí zámerne ovplyvňovať. Cieľavedome sme podporovali rozvoj slovnej zásoby s využitím obrázkového materiálu, učebných pomôcok, pojmových máp, obrázkového čítania, písania listov, tvorbou homoným, antoným a používaním synonymických výrazov. Pozornosť sme venovali súvislému vyjadrovaniu tvorbou jednoduchých a rozvitých viet prostredníctvom pomocných otázok, opisom predmetu, objasňovaním významu prečítaného tvorbou hádaniek, improvizáciou, prezeraním kníh a encyklopédií a ich paralelným komentovaním. Zároveň spoznávali písmená veľkej abecedy, dokázali napísať svoje meno, skladať z písmen slová, určiť hlásku na začiatku a konci slova. Pravidelne sme navštevovali MsK- knižnicu – deti sa postupne zoznamovali s rozličnými literárnymi žánrami, naučili sa vyhľadávať knihy podľa označenia písmenom abecedy a orientovať s v knižnej ponuke. V mesiaci Február sa zúčastnili besedy so spisovateľkou Gabrielou Futovou, spoznali jej tvorbu pre deti, zakúpili si knihy.

V hrových činnostiach aplikovali získané poznatky a skúsenosti, zámerne boli rozvíjané poznávacie a učebné kompetencie. V oblasti Čísla a vzťahy zisťovali počet predmetov do 10, určovali počet pomocou hmatu, sluchu. Manipulovali s predmetmi – pridávali, odoberali, rozdeľovali, určovali viac, menej a rovnako. Geometria a meranie - podporovali orientáciu v priestore a v rovine. Naučili sa určovať polohu predmetov pomocou slovných spojení (vpredu, vzadu, vedľa, medzi...), porovnávali plošné a priestorové tvary (dĺžku, výšku, šírku), určovali polohu po umiestnení v usporiadanom tvare. V oblasti logiky sme deťom poskytli možnosti riešenia pravdivých a nepravdivých tvrdení, vytváranie, triedenie a porovnávanie skupín na základe určeného pravidla. V podoblasti Práca s informáciami digitálne pomôcky a hračky – BeeBot a interaktívna tabuľa , PC. Na overovanie poznatkov pracovné zošity:

M. Tašková – Matematické predstavy predškoláka, Rozvoj poznania predškoláka.

 

 

 

PERCEPTUÁLNO - MOTORICKÁ OBLASŤ

 

Všetky deti obľubujú pohyb, pohybové aktivity, pohybovo-hudobné hry a činnosti, radi tancujú. V oblasti hrubej motoriky sme u niekoľkých detí zaznamenali ťažkopádnosť, nesprávnu koordináciu pohybov a rýchlu unaviteľnosť. V relaxačných cvičeniach, telovýchovných chvíľkach a cielených pohybových aktivitách sme sa zamerali najmä na zdravotnú stránku – správne držanie tela, dýchanie, súlad pohybov v spojení s predcvičovaním učiteľkou, reagovanie na telocvičné názvoslovie. Účinná motivácia, striedanie rámcových tém týždňa, pohybové a súťažné hry podporovali záujem detí. Pohybovo-relaxačné cvičenia sa uskutočňovali ráno vo vymedzenom čase a priestore, priaznivo ovplyvňovali náladu detí, naštartovali metabolizmus a udržali ho v lepšom chode počas celého dňa. Deti cvičili prezlečené v telocvičnom úbore s náčiním a hudobným sprievodom. Cvičenia s náčiním zároveň precvičovali úchop a jemnú motoriku ruky a prstov.

Väčšina detí mala už na začiatku školského roka osvojený správny úchop grafického materiálu. Menšie nedostatky sa postupne odstraňovali a u všetkých detí sa postupne zdokonaľovali a zautomatizovali. V grafomotorických činnostiach sme sa zamerali na správny prítlak, zaznamenávanie grafickej stopy, schopnosť napodobňovať požadované tvary a symboly. Mierne problémy mali niektoré deti pri strihaní, skladaní papiera, či uplatnení vizuomotoriky. Jemné svalstvo ruky si precvičovali navliekaním predmetov, vyšívaním na dierkované podložky, vkladaním tvarov do otvorov, krčením, trhaním a stáčaním papiera. Spoznávali vlastnosti materiálov výtvarných, prírodných vlastností, odpadových, technických a učili sa s nimi narábať.

Skvalitnenie hygienických a sebaobslužných návykov sme zaznamenávali postupne na základe osvojeného stupňa zručností – vedia sa samostatne vyzliecť a obliecť, obuť a vyzuť, uložiť oblečenie v skrinkách, upraviť lehátko po spánku, vykonávajú osobnú hygienu a umývajú si pred spaním zuby. Postupne sa naučili zapínať gombíky, zipsy, šnurovať a viazať mašličky, dievčatá samostatne učesať. Cielene sa rozvíjali návyky týkajúce sa kultúry stolovania. Počas roka používali pri obede celý príbor, v druhom polroku si samostatne naberali polievku z mís, odnášali a prinášali hlavné jedlo. Spolupracovali a pomáhali pri úprave prostredia k stolovaniu, dbali na čistotu, dodržiavali dohodnuté pravidlá.

Senzomotoriku a vizuomotoriku zdokonaľovali a rozvíjali konštruktívne hry, postupne vznikali dokonalejšie zostavy stavieb, objektov, zložitejšie celky, zároveň sa precvičovala priestorová orientácia.

 

 

 

SOCIÁLNO – EMOCIONÁLNA OBLASŤ

 

V edukačných aktivitách sa deti učili spontánne aj zámerne, prežívali zážitky úspechu aj neúspechu pri plnení rôznych úloh. Osobnostné a sociálne kompetencie si rozvíjali prácou v skupinách, pričom boli vedené k vzájomnej akceptácii, pomoci, prejavu ohľaduplnosti, zotrvaní v činnosti a k jej dokončeniu. Integrovaným prvkom prosociálnej výchovy a dodržiavaním práv spoločného spolunažívaniu postupne viedlo k akceptácií rozdielov a rozvíjaniu schopnosti uvedomiť si dôsledky svojho správania sa. Využívali sme metódy ranného kruhu, diskusie, spoločnej tvorby pravidiel a uplatňovanie prosociálnej výchovy. Deti sa postupne dokázali zdravo presadiť, odhadnúť svoje možnosti a spôsobilosti. Ťažkosti nastávali v situáciách, keď mali hovoriť pravdu, priznať si vinu (nezvaľovať na iných) a zaujať pri riešení konfliktu správne stanovisko. Pomáhali správne vzory správania, príbehy s detským hrdinom, skutočné príbehy s mravným poslaním v duchu porozumenia a lásky.

(Kniha: Detským srdiečkam, prosociálne príbehy)

V činnostiach s výtvarným a pracovným materiálom sa deťom ponechal priestor pre voľnosť kreativity a nápaditosti. Deti boli vedené k vytrvalosti, sústredenosti, zodpovednosti a k samostatnosti.

 

 

 

PROJEKTY A AKTIVITY IV. TRIEDY

 

Krúžok Anglického jazyka sa uskutočňoval 1x týždenne, odpoludnia v čase od 14,15 do

15,45 v dvoch skupinách. Bezplatné vzdelávanie prostredníctvom súkromného centra

voľného času Majáčik v Detve, vyučovala Mgr. Alena Krnáčová.

 

Školský zber papiera za pomoci rodičov a zamestnancov MŠ realizoval MariusPedersen.

Počas školského roka sme nazbierali 711 kg papiera.

 

Projekt Medvedík Nivea zameraný na prípravu predškolákov do ZŠ. Tento rok sa

realizoval v spolupráci s rodičmi. Pracovné zošity overovali a rozširovali poznatky detí

v rôznych oblastiach.

 

Návštevy knižnice a realizovanie literárnych aktivít:

November – beseda o prečítanej knihe J.G. Hronský: Smelý zajko

December – vianočné čítanie

Marec – návšteva pri príležitosti „Mesiac kníh“

Máj – básne pre mamu

Jún – aktivita „Cestujeme po Slovensku“

 

Dopoludnie „Veselé zúbky“, deti sa stretli s dentálnou zdravotnou sestrou a získali správnu

starostlivosť o zúbky a návyky pri umývaní

 

Zapojenie sa do 3. ročníka súťaže “Perníkové mesto“ s prácou detí na tému: „S Mikulášom

pod stromčekom“. Ocenením sme získali nové knihy do detskej knižnice.

 

Stretnutie rodičov a učiteliek I. ZŠ Hriňová na tému: „Pripravenosť detí na školu“

 

Pedagogická diagnostika (depistáž) školskej zrelosti dieťaťa pred vstupom do ZŠ

 

Prihlásenie do súťaže 7. ročníka „Talenty Podpoľania“ v kategórii: Prednes poézie a prózy

predškolákov v MŠ – reprezentovala nás Timea Babiaková, ktorá získala zlaté ocenenie.

 

Návšteva ZUŠ pri I. ZŠ Hriňová v rámci dňa otvorenej hodiny. Deti sa zoznámili

s viacerými odbormi a zameraním školy na podporu talentov a záujmov detí

 

Lesná pedagogika v MŠ realizovaná Štátnymi lesmi SR. Hravou formou si deti rozširovali

a overovali poznatky o faune a flóre.

 

Školský výlet do zábavného parku Liptov v spolupráci s rodičmi

 

Návšteva I. ZŠ Hriňová a účasť na vyučovacej hodine v I. ročníku s cieľom pripraviť deti

na prostredie školy, sprostredkovať autentický zážitok.

 

Rozlúčka predškolákov s MŠ na záver roka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2a) psychohygienické podmienky výchovy a vzdelávania

Poloha materskej školy vyhovuje rodičom a uspokojuje potreby detí - kľudné, tiché, prostredie mimo dopravného ruchu , obklopené rodinnými domami, záhradami, blízkou prírodou, vodným tokom scenériou neďalekých kopcov končiacich lesom, ktoré poskytujú deťom bezprostredný styk s prírodou. Vychádzky s pozorovaním, objavovaním, experimentovaním, zážitkovým učením a zbieraním prírodného materiálu.

Počas dňa sa realizujú pohybové a relaxačné cvičenia, edukačné aktivity s telovýchovným zameraním (denne trávia deti pobyt na čerstvom vzduchu v školskej záhrade , v blízkom okolí MŠ v dĺžke 1,5 hod.) Pre pobyt na vychádzkach a v dopravných situáciách sme zabezpečili pre deti reflexné vesty. Preventívno-výchovné programy rozpracované v ŠKVP ( Plán výchovy k ľudským právam, národný program prevencie obezity ,národný program duševného zdravia)smerovali svojimi rôznorodými aktivitami k podporovaniu pohybu, radosti detí a vnútornej pohody.

Denný poriadok MŠ  rešpektuje vekové, vývinové a individuálne osobitosti detí. Vymedzuje striedanie činností týkajúcich sa životosprávy a činností zabezpečujúcich globálny rozvoj dieťaťa. Striedanie jednotlivých druhov činností je primerané silám detského organizmu. Vytvára časový priestor pre hru a učenie, dbá na dodržiavanie zásad psychohygieny, zdravej životosprávy, pevné stanovený čas na prijímanie stravy, pitný režim a osvojovanie si zdravých stravovacích návykov. Pitný režim zabezpečuje ŠJ, no najmä voľná dostupnosť deťom (sebaobsluhu zo stabilných zdrojov) Podporuje a rozvíja telesné a duševné zdravie, rešpektuje psychický, telesný, sociálny vývin a zdravotný stav jednotlivca.

 

2b) Voľno časové aktivity

Krúžok Anglického jazyka sa uskutočňoval bezplatne 1x týždenne

v IV. Triede  v odpoludňajšom čase v trvaní 45 minút. Deti predškolského veku boli rozdelené do dvoch skupín s primeraným počtom.

Vyučujúca Mgr. Alena Krnáčová, učiteľka II. ZŠ Hriňová – vzdelávanie detí zabezpečilo súkromné centrum voľného času Majáčik Detva.

Nakoľko Máriu Pedersen ukončil zber plastov, rodičia sa spoločne s deťmi aktívne zapájali do zberu papiera spoločne so zamestnancami MŠ.


 

2c) Spolupráca školy s rodičmi

Škola poskytuje osvetu v oblasti pedagogickej (školská spôsobilosť, sociálno-patologické javy) a zdravotnej (stomatologická hygiena, chrípková prevencia, a pod.), niekedy prostredníctvom prednášok s odborníkmi, odborných článkov, informačných oznamov, letákov - často zverejňovaním na nástenkách. Sprostredkovali sme rodičom spoluprácu s centrami poradenstva a prevencie najmä na osvojenie školskej zrelosti, eliminovanie logopedických porúch. Prispievali zbieraním odpadového materiálu vhodného na výtvarné     a pracovné využitie, podieľali sa na zbere plastov a papiera. Aktívne sa zúčastňovali celoškolského a triednych ZRŠ.

Pri práci s deťmi sme často riešili problémy vyskytujúce sa v rodinnom prostredí, kde sme po konzultácii s rodičmi zvolili jednotný postup smerujúci k odstráneniu výchovných problémov. Pre zákonných zástupcov boli stanovené termíny konzultácií triednych učiteliek počas školského roka, ktoré bolo možné po dohovore prispôsobiť individuálnym potrebám. Spoluprácu s rodičmi sme ocenili pri príprave a organizovaní besiedky Mikuláš, Deň matiek, Fašiangový karneval, MDD – postarali sa o spríjemnenie osláv občerstvením pre deti, zabezpečením karnevalových masiek, výzdobou.

Počas celého školského roka prinášali výtvarný materiál, prírodný materiál vhodný na ďalšie využitie a tvorbu darčekov, ozdôb na vianočný stromček a pod.


 

2d) Vzájomné vzťahy medzi školou, deťmi a inými

Výchova a vzdelávanie neprebieha izolovane od okolitého sveta, ale v záujme celostného rozvoja dieťaťa – spolupráce teda s rodičmi, partnermi a inštitúciami. 

V spolupráci s rodičmi bolo snahou obidvoch strán dosiahnuť jednotné výchovno-vzdelávacie pôsobenie na dieťa prospešné harmonickému a komplexnému vývoju. Základná škola je významným partnerom MŠ, pokračuje vo vzdelávaní detí, pričom stavia na spôsobilostiach dosiahnutých v MŠ. Bol vypracovaný plán spolupráce MŠ so ZŠ, naplánované spoločné aktivity, stretnutia a návštevy – najmä predškolákov pripravujúcich sa na úlohu budúceho školáka.

Spolupracovali sme s CPPPaP v oblasti posudzovania školskej zrelosti a pripravenosti detí na nástup povinnej školskej dochádzky. Logopedickú starostlivosť v spolupráci s ambulanciou klinickej logopédie v Detve, odborné poradenstvo využívali rodičia podľa potreby počas celého školského roka. V oblasti prebúdzania estetického cítenia, vytvárania pozitívneho vzťahu k umeniu sme spolupracovali so ZUŠ Hriňová. Návštevy, koncerty, muzikál, výstavy pomohli deťom orientovať sa v jednotlivých odboroch (hudobný, tanečný, výtvarný, dramatický). V oblasti dramatického a literárneho umenia sme spolupracovali s divadlom Babadlo z Prešova, MsKs Hriňová (výstavy, detské filmové predstavenia) MsK-ou knižnicou Hriňová (návštevy k sviatku knihy, prezentácia detskej literárnej tvorby) 


 


 


 


 


 


 

Hodnotenie IMZ v školskom roku 2018/2019

 

V školskom roku 2018/2019 sme pracovali a interné metodické združenia sme uskutočnili podľa plánu a aktuálnych potrieb pedagogických zamestnancov v súvislosti so skvalitňovaním edukačného procesu našej materskej školy.

Venovali sme sa prezentácii poznatkov získaných účasťou na predatestačných vzdelávaniach za účelom vykonania 1. atestačnej skúšky v MPC Banská Bystrica. Úspešne vykonali 1. atestačnú skúšku pani učiteľky A. Gibalová a A. Agóčová. V jednotlivých stretnutiach IMZ nás oboznámili so svojimi atestačnými prácami. Pani učiteľka Gibalová sa vo  svojej atestačnej práci venovala prezentácií aktivít na diagnostikovanie jemnej motoriky a vizuomotoriky 4-5 ročných detí. Využila prezentáciu návrhov a nápadov cez projekt Medovníkové mesto. Pani učiteľka Agóčová nám predstavila svoju atestačnú prácu v oblasti prosociálneho správania sa 5-6 ročných detí a svojimi návrhmi aktivít pomohla skvalitniť náš výchovno-vzdelávací proces v tejto oblasti zamerania nášho školského vzdelávacieho programu Jarabinka. Z kontinuálneho vzdelávania svoje poznatky prezentovala p. učiteľka Melichová, ktorá sa venovala Rozvíjaniu predčitateľskej gramotnosti detí. Poukázala na možnosť inovatívnych metód pri jej rozvíjaní. Oboznámila prítomné kolegyne s účasťou na súťaži 7. Ročníka prehliadky talentov v prednese poézie a prózy Talenty Podpoľania, kde dieťa našej materskej školy Timea Babiaková získala 1. miesto v prednese veršovanej prózy.

P. učiteľka Mgr. Monika Kretová prezentovala a s nami podelila so svojimi skúsenosťami a metodickými postupmi v oblasti grafomotorických zručností detí predškolského veku. Upriamila pozornosť na činnosti , ktoré sa jej osvedčili pri práci v najstaršej vekovej skupine. Odporučila vhodnú metodiku na cvičenie jemnej motoriky a zdokonalenie grafomotoriky detí viď zápis z IMZ.

Priebežne sme sa venovali dopĺňaniu a aktualizovaniu našej webovej stránky. Na jednotlivých portálov MŠVaK SR sme sledovali aktuálne informácie , ktoré sme si rozoberali na svojich stretnutiach. Pani učiteľky vyjadrovali svoje názory a pripomienky k jednotlivým aktuálnym informáciám z týchto informačných stránok. Taktiež sme svoju pozornosť venovali oblasti novej legislatívy. Podnetnými článkami z publikácie Predškolská výchova sme obohacovali svoj edukačný výchovno-vzdelávací proces s deťmi. Vytýčili sme si v budúcom období venovať sa skvalitňovaniu našej poradensko-konzultačnej činnosti smerom k rodičom detí.

 

 

 

 

 

1.3 Organizácia výchovy a vzdelávania

Výchovu a vzdelávanie sme realizovali najprirodzenejšou činnosťou detí v predškolskom veku- HROU. Nové informácie deti získavali  prostredníctvom hier zameraných na množstvo poznatkov, podnetov a skúseností. Hry obohatené  o citové a sociálne podnety sprostredkovali prísun vnemov, pocitov, impulzov a pretvorili ich na vedomosti. Využívali sme modelové situácie, spontánnosť, tvorivosť a symbolickosť, ako aj veľmi dôležitý výber motívu.

V edukačnom systéme sme prostredníctvom hry zaradili dieťa do detskej skupiny v ktorej sa upevňovali spoločenské vzťahy, pocit súdržnosti a rozvíjali sa  vlastnosti  potrebné pre kolektívny život. Za predpokladu, že hra je najprínosnejším spôsobom učenia a dokáže splniť edukačný zámer, realizovali sme edukačné hry so skupinou detí, s celým kolektívom ,

s jednotlivcami. Vopred premyslený pedagogický zámer formou hry umožnil dieťaťu učiť sa prirodzeným, uvoľneným spôsobom. Aby sme lepšie poznali osobnostné  predpoklady dieťaťa na učenie, vyhodnocovali sme priebežne pokroky detí, pomocou spätnej väzby upravili úlohy a motivovali dieťa k náročnejším úlohám. Na dosiahnutie edukačného efektu sme hry navzájom kombinovali, aby cieľové edukačné pôsobenie jednej hry dopĺňalo s cieľovým pôsobením ostatných hier. Podnety a námety k edukačným hrám  a činnostiach sme čerpali z materiálov : M. Podhájeckej : Edukačnými hrami spoznávame svet, G. a M. Přikrylovy: Barevnékomíniky, PhDr. V. Hajdúková, PhDr. PaeDr. Anna Surová Čulíková, Ing. Katarína Kolechová: Dieťa a jeho svet (RAABE)

Výber pomôcok a hračiek k hre sme volili tak, aby podporovali kooperatívnu hru, rozvíjali detskú predstavivosť, umožňovali  realizovať vlastné nápady, riešiť problémy, rozvíjať jemnú motoriku a celkový fyzický vývin. Aby sa v nich učili deti plánovať, tvoriť pravidlá, striedať sa, spolupracovať, sebavyjadrovať  prostredníctvom výtvarného, hudobného, či dramatického prejavu.


 

1.4 Plán výchovno-vzdelávacej činnosti

Vychádzajúc zo skutočnosti, že plány VVČ sú pedagogickou dokumentáciou v MŠ a odrážajú odborné kompetencie učiteľky a jej pedagogickú tvorivosť, prispôsobili sme ich vonkajších

a vnútorným podmienkam školy - prevádzke, organizácii dňa, vnútornému poriadku, prírodnému a sociálnemu prostrediu, lokalite. Už s predchádzajúcej praxe sa nám osvedčili tematické triedne plány motivované konkrétnou témou s cieľavedomou, zodpovednou

a systematickou, najmä  slobodne plánovanou  ponukou činností, aktivít a edukačných hier. Pri výbere konkrétnych hrových činností sme zosúladili vhodný výber materiálnych didaktických prostriedkov s výberom spôsobu realizácie činností. Vychádzali sme najmä

z toho, čo deti poznajú, čo ich zaujíma a čo ich chceme naučiť. Poskytli sme im priestor na skúmanie, objavovanie, experimentovanie. Takto naplánované činnosti a hry uspokojovali túžbu detí po poznaní, po získavaní nových poznatkov, vždy rešpektujúc dieťa, jeho možnosti, schopnosti a spôsobilosti. Pri plánovaní obsahových štandardov si učiteľka stanovila rámcový obsah v súlade s požiadavkou čo dieťa zvláda a čo dieťa môže zvládnuť. Využili sme všetko, čo vieme o svojich deťoch v prospech každodennej práce s nimi.  

 

1.5 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

V materskej škole je hodnotenie dieťaťa realizované prostredníctvom pedagogickej diagnostiky dieťaťa. Celkový vývin dieťaťa je priebežne sledovaný a zaznamenávaný

v diagnostickom hárku. Dieťa je hodnotené vzhľadom k jeho osobe a nie k porovnávaniu

s inými deťmi. Pedagóg má pracovať s dieťaťom tak, aby  optimálne podporoval  jeho rozvoj a prispôsobil vzdelávanie jeho individuálnym vzdelávacím potrebám a možnostiam, musí dieťa poznať a porozumieť mu.

Cieľom hodnotenia vzdelávacích výsledkov detí v škole je poskytnúť dieťaťu a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako dieťa zvládlo danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy a aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov. Cieľom je zhodnotiť vedomosti so zručnosťami a spôsobilosťami.


 

Metódy a prostriedky hodnotenia detí:

  1. Metóda verbálnych výpovedí dieťaťa s analytickým zámerom – cieľom je získať prehľad o úrovni vedomostí dieťaťa, rozumových operácií a schopností aplikácie myšlienkových operácií, detských prekonceptoch, výslovností a reči dieťaťa.

  2. Metóda grafického vyjadrenia – zameraná na uskutočnenie diagnostiky grafomotoriky dieťaťa, znázornenia matematickej a priestorovej predstavivosti, na analýzu poznatkov a porozumenia inštrukciám, výkonom so zameraním na predgrafické zručnosti.

  3. Metóda kreativity a umeleckého vyjadrenia – zameraná na analýzu obsahu skrytej výpovede o prežívaní dieťaťa, diagnostika výtvarného nadania.

  4. Metóda telovýchovných a pohybových zručností – zameraná na to ako je vyvinutá hrubá a jemná motorika, koordinácia pohybov a zmyslových receptorov, pohybové nadanie.

  5. Metóda pracovnej zručnosti a pohotovosti v práci s materiálom – zameraná na koordináciu pohybov rúk a zmyslových orgánov, vzťah k pracovným činnostiam, sebadisciplíne, porozumeniu inštrukciám, výtvarné nadanie.

  6. Pozorovanie dieťaťa – má za cieľ poznávať schopnosti dieťaťa, osobnostné vlastnosti, psychické stavy, sociálne vzťahy, ostatné prejavy, ktoré dieťa charakterizujú ako osobnosť.

  7. Pozorovanie triedy ako sociálnej skupiny – má za cieľ poznávať verbálne kontakty detí medzi sebou, k učiteľke, pohyb všetkých detí po triede, sociálne postavenie jednotlivcov v rámci skupiny.

  8. Sociometrické metódy – zamerané na zisťovanie sociálnych vzťahov.

  9. Rozhovory s dieťaťom alebo skupinou detí – môže byť individuálny, skupinový, voľný, riadený, kombinovaný, diagnostický.

  10. Rozhovory s rodičmi a konzultácie s odborníkmi

  11. Anamnéza – fakty a informácie o predošlom vývine dieťaťa.

  12. Dotazník – formou získavania údajov od rodičov detí (údaje o rodine, domáce prostredie a jeho podmienky rozvoja, anamnestické údaje o dieťati, postoje a názory rodičov...)

  13. Rozbor procesu učenia – využitie didaktických hier a testov.

  14. Štúdium pedagogickej dokumentácie

  15. Analýza vlastnej pedagogickej aktivity

  16. Portfóliá

  17. Pozorovacie hárky

  18. Hodnotenie

  19. Sebahodnotenie

 

 

1.6. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

Hodnotenie zamestnancov prebieha na základe:

  • pozorovania,

  • hospitácie,

  • ankety,

  • rozhovoru,

  • dotazníka,

  • diskusie,

  • výsledkov detí, ktoré učiteľka dosiahne vo výchovno-vzdelávacom procese,

  • sledovania pokroku detí,

  • hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti,

  • hodnotenia pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy,

  • vzájomného hodnotenia učiteľov (čo si vyžaduje aj vzájomné hospitácie a otvorené hodiny)

  • hodnotenia učiteľov deťmi a rodičmi.

V závere školského roka prebieha hodnotenie pedagogických zamestnancov školy priamym nadriadeným podľa hodnotiacich hárkov, ktoré zohľadňujú dva pohľady: sebahodnotenie zamestnanca a hodnotenie zamestnanca nadriadeným.

1.7 Návrhy na aktualizáciu ŠKVP na školský rok 2019/2020

  1. Aktívne sa zapájať do výtvarných , speváckych súťaží, rozlúčka s materskou školou

  2. Zapojiť sa do projektu  Medvedík Nivea

  3. Otužovať deti v jednotlivých ročných obdobiach , uskutočňovať  turistické vychádzky- usporiadať výlet na Košútku,...

  4. Priblížiť deťom ľudové tradície Podpoľania (vianočné koledovanie, chodenie

s Luciou, stavanie a váľanie mája, fašiangy...)

  1. Navštevovať mestskú knižnicu - zúčastňovať sa projektov na rozvíjanie predčitateľskej  gramotnosti

  1. Uskutočniť 7. ročník "Športovou cestičkou ku zdraviu" (Olympijský deň)

  1. Starať sa o životné prostredie v našom okolí, čistenie potoka a studničky

  1. Prezentácia detí jednotlivých tried „Talentáčik“

  1. Zapojiť sa do projektu „Deň zúbkov“

  1. Plánovať tematické dni:

                       25.09.2019      Svetový deň mlieka v školách

                      10.2019      Mesiac úcty k starším

                       21.10.2019       Deň jablka

4.11.2019 Deň materských škôl na Slovensku

                      06.12.2019       Sviatok sv. Mikuláša, patrón detí

02.2020 Fašiangový karneval

                      14.02.2020       Valentín

03.2020 Mesiac knihy

                      22.03.2020       Svetový deň vody

                      07.04.2020       Svetový deň zdravia

                      22.04.2020       Deň Zeme

                      10.05.2020       Svetový deň pohybu ku zdraviu

                      05.2020       Deň matiek

16. 05.2020 Medzinárodný deň mlieka

                        06.2020       Deň divadla, tanca a piesne v Jarabinke

                       06.2020       Deti deťom

06.2020       Športová cestičku k zdraviu

                      01.06.2020       Medzinárodný deň detí

                      18.06.2020        Medzinárodný deň piknikov

                      19.06.2020        Deň otcov

 

  1. Krúžok anglického jazyka